Jak problém vznikl?
Tento problém je dán pokrokem techniky a tím, že systém televize zastaral. Složení obrazu je dáno možnostmi techniky při vývoji televize.
Jak to je u filmu?
Celuloidový filmový pásek nese informaci o celém obraze naráz a světlo pracuje z tohoto hlediska okamžitě. Film byl limitován jen setrvačností oka a ztoho vycházela zvolena frekvence 24 obrázků za vteřinu. Na tuto frekvenci, mimo posunu filmu bylo vázáno jen zatmívání obrázků (dříve lehko řešeno mechanicky) a již mic dalšího.
Co vedlo ke konstrukci proložených řádků?
Televizní obraz bylo nutno synchronizovat. Synchronizace obrazového snímku, řádků byla odvozována od frekvence napájecí sítě, to je v Evropě (PAL) 50 Hz. Zjednodušeně lze říct, že rychlost zpracování pak umožnila určitý počet obrazových řádků. V obraze jsou ještě skryté řádky, sloužící k synchronizaci, návratu paprsku, jeho stabilizaci a dnes i k Teletextu. Počet řádku nesoucích skutečnou obrazovou informaci je 2 x 288 řádků, to je 576 řádků. Při zpracování stejného množství informace za časovou jednotku vzniklo v Americe (NTSC), kde síť má 60 Hz, z čehož vyplynulo 30 snímků za vteřinu a 2 x 240 řádků, to je 480 řádků. U televize je řádek analogový, to je spojity. Pro digitální formu bylo proto pouhým výpočtem stanoveno 768 bodů na jednom řádku u PAL a 720 bodů u NTSC. Body jsou čtvercové.
Protože většina výrobců je v oblasti NTSC (Amerika a Japonsko) a zejména zájem o sjednocení byl u PAL také zaveden počet bodů na řádku na 720, ale místo čtvercového bodu je bod obdelničkový (k dosažení poměru obrazu 3:4). Poměr obdelníčku je 1:1,067
Takto (zjednodušeně) běhá paprsek po obrazovce a také takto je obraz snímán. (půlsnímky jsou zobrazeny červeně a modře)
Je zřejmé, že prudký pohyb snímaného objeku proti snímacímu prvku má za následek, že půlsnímky jsou různé. Editační programy s tím musí počítat.
Jsou-li strídavě pulsnímky zobrazovány - obraz se třepe (mrtvolka). V počítači to bývá ošetřeno a zobrazuje se jen jeden půlsnímek. Tato ukázka je animovaný GIF a pracuje s nižší frekvencí než 50 půlsnímků (obrázků) za vteřinu.
Takto vypadají dva půlsnímky převedeny do jednoho obrázku.
Je jasně vidět jednotlivé řádky, dva proložené obrázky. Veškeré možnosti jak pracovat s proloženými řádky si ukážeme na tomto příkladě výřezu z obrázku pohybujícího se auta.
Takto vypadají oba půlsnímky:
"Reverse Field Dominance" | nezaškrtnuto | zaškrtnuto |
---|---|---|
Řádky se nepřepočítávají Obraz se třepe | ||
První půlsnímek se proloží prvním půlsnímkem z nasledijícího frame. Obrázek je zvětšen, protože sousední obrázek je v pohybu a srovnatelná část je jinde. Obrázky jsou spodní částí shodné s demo | ||
Místo druhého půlsnímku se opakuje první půlsnímek | ||
Odstraní mihotání Obrázek se chová jako mrtvolka z obou půlsnímků |